Ar mūsų organizmui reikalingi saldumynai?

saldumynaiSaldumynai vilioja ne tik mažuosius – apie gardaus šokolado plytelę, sausainius ir bandeles pagalvojame beveik kiekvieną dieną. Ilgą laiką cukrus buvo siejamas su egzotika ir prabanga, t. y. su malonumu, kurį sau leido tik didikai. Šiandien cukraus gaminiai vartojami visame pasaulyje, o gardžiausių desertų receptai atitinka net ir išrankiausio gurmano skonį.

Deja, mitybos specialistai saldumynais nesižavi ir ragina juos valgyt tik per didžiąsias šventes. Tortai ir pyragaičiai nėra pritaikyti kasdieniam mitybos racionui. Šių saldumynų jokiu būdu negalima valgyti po sočių pietų ar vakarienės. Toks įprotis kelia rimtą pavojų sveikatai – maistas yra blogai virškinamas, dėl to sutrinka visa medžiagų apykaita, organizme pradeda kauptis toksinai. Be to, daugelis saldumynų turi itin daug kalorijų, kurios kaupia riebalus. Maisto derinimo principuose pažymima, kad desertu rekomenduojama mėgautis (jei tai yra būtina) tik tarp valgymų.

Dietologai tikina, kad rafinuotas cukrus mūsų organizmui išvis nereikalingas. Tačiau mums būtinos cukrinės medžiagos, suteikiančios energijos, pvz., angliavandeniai – grūdinės kultūros ar bulvių krakmolas. Angliavandeniai skatina tinkamą smegenų ląstelių darbą ir stiprina raumenis, todėl ieškodami skanaus deserto, visų pirma turėtume pagalvoti apie jo sudėtį. Saldumynų mėgėjams siūlomi patys įvairiausi sveikų desertų receptai, kurie ne tik bus skanūs ir maistingi, bet ir rūpinsis mūsų sveikata.

Itin didelis cukraus kiekis gali tapti ir viršsvorio priežastimi. Jei su cukrumi gautos energijos kiekis yra per didelis organizmui, tuomet jis virsta riebalais. Medicinos specialistai mano, kad senatvės diabetui tiesioginės įtakos turi dažnas cukraus vartojimas. Žinoma, visiškai atsisakyti cukraus taip pat nereikėtų – lengvą darbą dirbančiai moteriai rekomenduojama per dieną suvartoti apie 200 kcal turinčių saldumynų, vyrams – atitinkamai daugiau, o vaikams – šiek tiek mažiau. Geriausia saldumynų alternatyva yra uogos ir vaisiai, kadangi juose gausu mūsų organizmui būtinų mineralinių medžiagų ir vitaminų.

Statistika rodo, kad per metus vienas žmogus suvartoja apie 40 kilogramų cukraus, kuris kenkia ne tik mūsų širdžiai ir figūrai, bet ir dantų emaliui – cukrus yra viena dažniausių ėduonies atsiradimo priežasčių. Be to, yra duomenų, tvirtinančių, kad dažnas mėgavimasis saldumynais mažina asmens seksualinį aktyvumą ir neigiamai veikia lytinių hormonų gamybos procesus. Cukrus mažina vaisingumą ir didina riziką susirgti krūties vėžiu, skatina blogojo cholesterolio gamybą. Trūkstant gerųjų bakterijų, ima silpti žmogaus organizmas, prastėja imuninė sistema.

Siekdami išvengti bet kokių galimų sveikatos problemų ateityje, rinkitės sveikesnius desertus, pvz., užuot valgę saldųjį pieninį šokoladą, pasimėgaukite grynojo juodojo šokolado plytele. Šio šokolado sudėtyje yra daug kakavos (paprastai apie 70 proc.) ir gana mažai cukraus. Nors juodasis šokoladas yra kaloringas, vis dėlto jame yra daug naudingųjų medžiagų. Be to, mokslininkai mano, kad reguliarus juodojo šokolado vartojimas mažina širdies ir kraujagyslių ligų riziką, sumažina vėžio tikimybę. Šokoladas turi daug teobromino, kuris pozityviai stimuliuoja organizmą ir apsaugo nuo depresijos bei nerimo. Jei nemėgstate šokolado, puiki alternatyva bus džiovinti vaisiai bei medus, vaisių salotos, želė ir pudingai.